Tuesday, January 1, 2008

SUDAHKAH KITA BERSIAP SEDIA MENGHADAPI SAKARATULMAUT?

Sudahkah Kita Bersiap Sedia Menghadapi SakaratulMaut

Maut sudah hampir tiba entah bila masa dan saatnya mungkin saat ini, sekarang, tak lama lagi hari ini, pagi ini petang atau malam atau esok atau lusa atau kita sudah hampir lupa atau saja nak meremehkan

sudah kita bersiap sedia...kita pasti akan kembali dengan satu amanah yang akan ditanya dengan amalan yang akan dibawa bukan harta benda yang bertimbun bukan isteri yang cantik anggun bukan suami yang jutawan haprak bukan anak-anak yang mengejar keduniaan bukan itu yang kita bawa......hanya iman dan takwa kepada Allah...

sudahkah kita bersiap-sedia....solat wajib terkadang-kala ditinggal-tinggalkan amalan lain lagilah.......semakin berserabut semakin lara penuh berliku-liku hampir kusam sampai bila kita nak jadi sebegini....

ada orang kata, takpa..usiaku masih muda aku masih gagah dan kuat, masih sehat...aku masih senang dan kaya.....tunggulah aku tua baru aku beramal sebanyaknya tunggulah aku sakit baru aku cuba bertaubat...dan mana mungkin aku jadi miskin..aku dah kaya semuanya serba mungkin......

tapi...

bisakah kita meramal bila maut itu tiba..meragut merobek nyawa kita yang semakin papa papa kedana dan daif penuh kecelaruan dosa

sudahkah kita bersiap sedia.....

nrm 1427

No comments: