Tuesday, January 1, 2008

MIMPI RASULULLAH SAW TENTANG 'ALAM BARZAKH'

Mimpi Rasulullah saw Tentang "Alam Barzakh"

"Di dalam Sahih Bukhari terdapat satu riwayat daripada Samurah bin Jundub,katanya : Adalah Nabi s.a.w apabila dia selesai dari shalat,dia akan menghadap kami dengan wajahnya seraya berkata : Siapa diantara kamu bermimpi malam tadi ? Apabila ada seseorang yang bermimpi,lalu dia pun menceritakan kepadanya mimpinya itu.Maka baginda akan mengucap ' Masya Allah ' .

Sekali peristiwa,seperti kebiasaannya,Nabi s.a.w bertanyakan kita : Siapa di antara kamu yang bermimpi malam tadi ? Maka tiada seorang yang bermimpi malam itu.Lalu baginda mengatakan : Tetapi aku telah bermimpi malam tadi.Telah datang kepadaku dua orang lelaki,lalu mereka memimpin tanganku,dan membawaku ke bumi yang suci.Tiba-tiba aku melihat ada seorang yang sedang duduk,dan seorang lagi yang sedang berdiri di tangannya ada sebilah cangkuk besi,dicocokkan ke dalam rahangnya menembus hingga ke belakang tengkok,kemudian dibuatkan ke dalam rahang sebelahnya begitu juga.Sesudah itu luka-luka padanya melekat semula,lalu dia membuat sekali lagi seperti sebelumnya.Begitulah seterusnya dia lakukan ke atas rahangnya itu.

Kata Nabi s.a.w.: Aku bertanya siapa ini ?. Tetapi kedua orang lelaki itu menyuruh aku meneruskan perjalanan.Maka kami pun berjalanlah,hingga kami melihat seorang yang sedang menelentang,dan seorang lagi yang berdiri dikepalanya pada tangannya ada sebilah batu yang besar,maka dihempaskan batu itu ke atas kepala orang yang berbaring itu,lalu berkecailah tengkoraknya dan bergulinglah batu.Orang yang menghempaskan batu itu tadi pergi untuk mengambil batu itu semula.Belum sempat dia kembali kepada orang yang sedang berbaring itu,melainkan semua kecaian dari daging kepalanya telah bersatu semula,dan kepalanya telah sembuh seperti sediakala.Maka orang yang membawa batu itu akan menghempaskan batu itu sekali lagi,hingga berkecailah semula semua daging-daging dikepalanya.

Kata Nabi s.a.w : Aku bertanya apa ini ?.Tetapi kedua orang lelaki itu menyuruh aku meneruskan perjalanan.Maka kamipun berjalanlah,hingga kami sampai ke suatu lobang seperti suatu kawah,mulutnya kecil sedang pantatnya luas,kawah itu sedang tertenggek di atas api,di dalamnya ada ramai orang lelaki dan perempuan bertelanjang bulat,maka lidah api itu mendatangi mereka dari bawah mereka,apabila lidah api itu menghampiri mereka,mereka lari ke atas hingga hampir-hampir merekaakan terkeluar dari kawah itu,kemudian lidah api itu menurun semula,dan merekapun terjatuh ke dasar kawah itu.

Kata Nabi s.aw. : Aku bertanya apa ini ?. Tetapi kedua orang lelaki itu menyuruh aku meneruskan perjalanan.Maka kamipun berjalanlah,hingga kami sampai kesebuah sungai airnya dari darah,di dalamnya ada seorang berdiri,dan ditengah-tengah sungai itu pula ada seorang lain yang di tangannya ada batu.Orang yang didalam sungai itu datang,dan apabila dia mahu keluar,dilempar orang yang satu lagi dengan batu kedalam mulutnya,lalu diambil batu itu dan dikembalikannya semula.Begitulah keadaannya,setiap kali dia ingin keluar dari sungai itu,dia telah dilempar oleh orang yang lain le mulutnya,dan dikembalikan semula batu itu.

Kata Nabi s.a.w : Aku bertanya apa ini ?. Tetapi kedua orang lelaki itu menyuruh aku meneruskan perjalanan.Maka kami pun berjalanlah,hingga kami menemui sebuah taman yang hijau,padanya ada sebuah pohon yang besar di akar-akarnya ada seorang tua dan beberapa orang anak-anak kecil,kemudian ada seorang lain dekat dengan pohon itu,ditangannya ada api yang sedang dihidupkan.

Kemudian kedua orang lelaki itu membawa aku memanjat pohon itu,dan mereka memasukkan aku ke dalam sebuah tempat,yang belum pernah aku melihat sesuatu yang lebih indah daripadanya,di dalam tempat itu ada ramai orang-orang tua dan orang-orang muda.Kemudian kedua orang lelaki itu membawa aku meningkat lagi,lalu mereka memasukkan aku ke dalam sebuah tempat yang lebih indah dan lebih cantik dari yang pertama tadi.Kata Nabi s.a.w : Kamu berdua telah mengelilingkanku ke banyak tempat pada malam ini,kini beritahukanlah aku tentang apa yang telah kulihat itu.Kedua orang lelaki itu pun berkata : Baiklah ! " Orang yang kau lihat mencocok rahangnya itu adalah seorang pendusta.Dia suka berdusta kepada orang.Jadi dilakukan seperti itu hinggalah tiba hari kiamat.Orang yang kau lihat sedang dihempaskan kepalanya ke batu itu ialah seorang yang telah diberikan kepadanya ilmu Al-Quran,maka dia telah tidur nyenyak diwaktu malam meninggalkan Al-Quran,dan tiada mengamalkannya pula diwaktu siang,Jadi dia dibuat begitu hinggalah tiba hari kiamat.""

Adapun orang-orang yang kau lihat mereka didalam kawah itu ialah orang-orang yang berzina.Dan orang yang kau lihat di dalam sungai itu ialah si pemakan riba.Adapun orang-orang tua yang kau lihat di akar-akar pohon itu ialah Ibrahim,dan anak-anak kecil yang disekelilingnya itu adalah anak-anak manusia.Sedang orang yang sedang menghidupkan api itu ialah Malik,penjaga neraka.Tempat yang pertama yang kau lihat itu ialah tempat tinggalo bagi umum kaum Mu'minin.Sedang tempat yang kedua pula ialah tempat tinggal para syuhada.Dan aku ini ialah Jibril,sedang yang ini pula ialah Mikail."Kemudian mereka kata : Sekarang lihat ke atas ! Maka aku pun melihat ke atas,dan aku lihat ada sebuah istana seperti awan-gemawan.Kata mereka : Itulah tempat tinggalmu.Maka kataku : Bawalah aku masuk ke dalam istanaku itu ! Jawab mereka : Umurmu masih ada yang baki,belum kau sempurnakannya lagi.Apabila telah selesai umurmu,niscaya kau akan memasuki istanamu itu ! (selesailah hadis ini).Ini adalah suatu nas yang jelas mengenai siksa di alam Barzakh yang dilihat oleh Nabi s.a.w di dalam mimpinya,sedang mimpi Nabi itu adalah setingkat dengan wahyu yang benar-benar menunjukkan apa yang sedang berlaku pada ketika itu.

Ath-Thahtawi telah menyebut daripada Ibnu Mas'ud daripada Nabi s.a.w. katanya : Diperintahkan ke atas seorang hamba dari hamba-hamba Allah supaya dipukul pada kuburnya sebanyak seratus sebat,maka hamba itu terus-menerus memohon dan berdoa kepada Allah,sehingga diturunkan menjadi sekali sebatan saja,lalu terpancarlah dari kuburnya itu api.Setelah api itu lenyap,diapun bangun dari kuburnya dan bertanya : Mengapa kamu sekalian menyebatku ? Jawab mereka : Kau dahulu pernah bersembahyang tanpa kesucian,dan kau melihat orang teraniaya,tetapi kau tiada menolongnya.

No comments: